Friday, May 17, 2013

Penyakit Kucing: Feline Infectious Peritonitis (FIP)

RIP Gomo

This is Gomo. First time aku jumpa dia di tempat parking The Mines. Masa tu aku baru lepas habis keja then ternampak Gomo miow miow kat kereta berdekatan dengan kereta aku. Gomo kecil lagi time tu, comel sangat - tak, comel gila.



So aku pun decide ambil Gomo. Lagi pun aku ada lagi seekor kucing kat rumah, Chiko. So kalau bela Gomo, Chiko akan ada kawan.

Family aku tak pernah bela kucing. Sebabnya mak dan adik aku takut kucing. Chiko lah kucing pertama yang berjaya membuka hati kami untuk bela kucing. Chiko pulak kami jumpa dia masa dia kecil dan datang kat rumah, tak tahu dari mana mungkin tersesat. Mula-mula bagi lah makan lama-lama rasa sayang pulak. Akhirnya bela juga Chiko. Then selepas Gomo, banyaklah kucing yang kami bela. 

*Aku takda gambar Chiko. RIP Chiko.

Kucing aku Gomo baru saja mati disebabkan penyakit FIP. Penyakit ni sangatlah ditakuti sebabnya memang tak ada vaksin yang boleh menghalang virus FIP ni. Maksudnya, even kita dah vaksin kucing kita pun, tetap tak akan selamat kalau dah menghidap penyakit ni. 

Aku pergi ke Klinik Haiwan Mesra Pet Shop kat Presint 15, Putrajaya. Dr. syak ada penyakit FIP. Masa tu aku bawa kucing aku lagi satu, Moshi. Aku tanya lah macam-macam soalan. Yelah, tak pernah bela kucing memang tak arif sangat bab-bab kesihatan kucing ni.

Punca FIP: virus dari persekitaran atau kucing luar. Boleh tersebar melalui udara dan air.

Type FIP: dry and wet. 

Symptom: jenis wet, perut akan membesar, badan kurus sangat smpai tinggal tulang, tak lalu makan, pasif, then air kencing warna kuning pekat. Kalau jenis dry, perut tak membesar tapi sama dengan simptom yang lain. 

Menurut Dr. tu lagi, yang perut membesar tu dalam nya ada air. so dia akan effect bahagian peparu dan jantung. And memang kita tak akan boleh buat apa-apa sebab kucing tu memang akan mati.

Bila dr. cakap macam tu, sedih dengar.

Moshi mati sebab FIP, Oyen dan Gomo pulak berjangkit. Maybe our mistakes sebab tak jaga persekitaran betul-betul sampai virus tu tersebar.

* Moshi, Oyen dan Gomo (dari kanan)

Selepas Gomo mati, kami sekeluarga ambil langkah berjaga-jaga, ikut arahan Dr. Sebabnya, even kucing kita yang kena FIP dah mati, virus tu tetap ada di rumah selama setahun. Kucing kita yang lain ada chance untuk kena FIP juga. Sangat teruk kan FIP ni.

Langkah berjaga-jaga:

- clorox semua tempat. Tujuannya untuk mematikan virus. 
- selepas clorox jangan bagi kucing masuk rumah selama 2 bulan.
- letak kucing dalam sangkar selama 2 bulan.

Kami setiap minggu mop lantai guna clorox dari dalam kawasan rumah sampai luar rumah dan sangkar kucing sekali. 

Tak sanggup nak tengok kucing-kucing yang tinggal ni suffer from penyakit FIP. Masa time Moshi, Oyen dan Gomo sakit sebab FIP sengsara ja tengok masa tengah nazak. Sedih pulak bila bercerita pasal kucing-kucing aku yang dah mati ni. 

Buat pembela kucing, jagalah kucing anda. 




16 comments:

  1. terima kasih atas post dan nasihat tu. saya punya kucing pun baru kena penyakit ni. rasa kesian sangat. tapi dia still lagi nak makan dan minum walaupun sikit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena fip gak? spend more time dengan kucing awak.. be strong k :)

      Delete
    2. Kucing sy jugak kene.. adui..xtahu nak cakap apa... waktu ni sy sedih..tp pura2 cool.. sy dah x sanggup nak kehilangan lagi.. ��������

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. kucing sy disahkan menghidap jaundice 3 hari yg lalu. Mcm2 dah sy buat untk selamatkn dia. Skrg ni dia mcm tengah nazak.. dah bnyk kali kne serangan seizure sejak smalam. Luluh hati sy tengok dia mcm tu hny Allah je yg tahu..

    ReplyDelete
  4. kucing sy disahkan menghidap jaundice 3 hari yg lalu. Mcm2 dah sy buat untk selamatkn dia. Skrg ni dia mcm tengah nazak.. dah bnyk kali kne serangan seizure sejak smalam. Luluh hati sy tengok dia mcm tu hny Allah je yg tahu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huuu.. saya faham perasaan awak. spend more time dgn kucing awak masa sakit.. they really need you. be strong! :')

      Delete
  5. 😱😭😭😭😭😭😭😭😭😭Sedihnya..mcmana ni..kucing kesygn kitee..memg xde ubat ke awakk...igtkn dia mngndung..tpi dia mkin kurus,xlalu mkn..,kencing wrna pekat,dh bg mkn ubat ,cucuk,vitamin....sedihnyaa..allah..

    ReplyDelete
  6. Replies
    1. Maaf tny.. Mmg myk kelapa dara berkesan ke.. Kucing sy ade fip :(

      Delete
  7. my cat , oyenn, ade fip . mmg tk boleh hidup lama ke ? kesian dia . bela utk mati :(

    ReplyDelete
  8. kucing saya baru mati sabtu lepas disebabkan FIP... mama rindukan simi... :(

    ReplyDelete
  9. Kucing saya fip since bulan mac. Skrg sihat . In between ..4 kali sakit. Jumpa vet tukar2 ubat. Mcm2 usaha ..huhu..memang lps solat tak lupa selit doa supaya dia pjg umur dan sembuh

    ReplyDelete
  10. kucing saya dah 2 minggu tak makan. then 2 harini perasan perut dia makin membesar tp badan kurus sgt. tadi pergi vet,doc kata kena cirus fip�� sis stay mana? boleh share dgn saya vet mana sis pergi. tak sanggup tengok dia sakit dgn perut makin besar�� tak tahu dah nak buat apa.

    ReplyDelete
  11. terima kasih utk tulisannya sangat bermanfaat utk mengenal ttg FIP, salam kenal dan kalo sempat mampir juga di https://hewandankita.blogspot.com/2020/09/penyakit-fip-pada-kucing.html

    ReplyDelete