Wednesday, January 16, 2013

Kegunaan Vaseline (Petroleum Jelly)

Hello :)

Bad for today, mulut aku ada ulser. Setelah berbulan-bulan lamanya tak kena ulser, hari ini muncul balik. Plus, bibir pun kering. Yeah, I know kurang minum air masak.

Since my office has air-condition, lagi cepat buat bibir ni kering. So terpaksalah every 10 minutes sapu vaseline kat bibir. Kalau tak mesti mengelupas. 

Talking about vaseline ni, aku memang pengguna vaseline dari zaman universiti. Aku pakai losyen dan petroleum jelly. Losyen dia aku suka bau dia. Tapi adik aku tak suka sebab dia kata tak wangi. Aku jenis tak suka bau wangi melampau sangat macam Enchanteur. Aku suka bau sederhana wangi dan boleh moisturize your skin. Gituu.. Haha.

Actually, aku bukan nak cakap pasal losyen, aku nak cakap pasal petroleum jelly yang biasa korang pakai untuk dijadikan lip balm, make-up remover dan sapu di kulit yang kering. Korang tahukan vaseline yang aku cakap ni? Yang  ini. 

 * Familiar right?

Guess what, vaseline tu ada banyak lagi kegunaannya. Well, for those yang tahu that's good. Tapi kepada sesiapa yang tak tahu, here I'll share with you :)

1. As a lip balm 
2. Make-up remover
3. Moisturize your skin - just apply on dry skin
4. As a blusher - mix your lipstick with vaseline then apply on your cheek, blend it until looks like  blushes. 
5. Boleh beri bau minyak wangi lebih tahan lama - sapu vaseline di pergelangan tangan then spray your perfume kat situ. 
6. Memanjangkan bulu mata - sapu vaseline pada bulu mata setiap kali sebelum tidur. *I did try once. not sure is it work or not. Maybe you can try.
7. Scrub muka & badan - campurkan garam laut dengan vaseline
8. Kalau susah nak pakai subang, sapukan vaseline pada lubang subang, senang nak masuk. 
9.  Sapu kat gigi hilangkan kesan lipstick kat gigi.
10. And last but not least, boleh kilatkan kasut - just sapu ja kat kasut. Kilatlah dia nanti. Hehe. 

Itu antara kegunaan vaseline petroleum jelly. Ada banyak lagi, korang boleh google sendiri. 

Tapi aku suggest, bagi yang oily skin macam aku ni jangan letak vaseline tu kat muka. It is creamy and oily totally not suits for us. *Jangan ambil risiko 

Bagi yang kulit berminyak, it is better for you cari produk yang water-based atau gel-based. Sebab lagi cepat meresap dan tak berminyak. 

Oh yes, lagi satu. Aku pun tak cadangkan sapu kat rambut. Since it is creamy and oily agak susah untuk hilangkan. Kalau kulit rambut berminyak *macam aku juga silalah jangan pakai. 

That's all for now. 

Bye! :)

1 comment:

  1. thanks :) nsb tak letak kt muka since muka ada oily sikit huu

    ReplyDelete