Friday, February 7, 2014

Sambung Master

Assalamualaikum

Hi.

Nak beritahu kite akan sambung Master :)


Nah, bukti dapat offer letter. *Poyo kau kan


Aku mohon di UPM. Bacelor dulu  di UPM dan Master pun di UPM. Kepada sesiapa nak sambung master dan PhD di UPM, boleh refer kat sini. Kalau macam tak clear dan ada persoalan, boleh refer pada FAQ.

Sebab aku pilih UPM ialah dekat dengan rumah. Haha. 5 minit dah sampai. Lagi pun, kenal lecturer dan staf fakulti, so senang sikit nanti kan.

Dulu aku plan nak sambung Master di UK, sebab tu ada ambil IELTS. Tapi aku tak berjaya dapat fund MARA untuk support aku belajar kat sana. Hisk hisk.

So aku decide sambung kat Malaysia ja. Nak tunggu next intake untuk MARA lambat sangat sebab kemasukan bulan September. Aku dah tak boleh lambat sangat, nanti memang tak sambung lah ceritanya.

Anyway, aku ambil mode with thesis :)

Ye, saya tahu seram gila bila kata ambil master dengan tesis. Tapi aku prefer tesis sebab aku rasa buat reserach, it's challenging for me. 

Sebenarnya aku pun macam cuak jugak nak ambil Master dengan tesis. Aku takut kena extend, takpun tergantung. Sebab at the same time, aku bekerja. Huu. Target sekarang ni 2 tahun untuk buat Master.

Kalau you all plan nak sambung Master (research) dekat fakulti korang masa amek degree dulu, aku cadangkan korang buat underground dulu. Maksud aku, korang dah ada supervisor, buat proposal dan bincang gan supervisor. Nanti masa untuk collect data atau dah lepas collect data, baru register Master. Nanti boleh grad cepat. Mesti orang kata, gila hebat kau Master buat setahun setengah! Padahal setahun duk buat tesis secara underground.

Haha.

Ni tips dari kawan aku.

Sebenarnya, aku tak register lagi. Minggu ni minggu pendaftaran. Actually aku dah pergi daftar, tapi separuh jalan. Financial problem.

I had bad experience with GSO and I don't want to talk about it.

Last register bulan April, so aku ada masa. Huu~

Thing that I very concern now is am I able to finish my Master. Takut jugak. We don't know what will happen in the future.

Kena percaya pada diri, pada tuhan. InsyaAllah niat baik nak menuntut ilmu Allah. We can do it. Kalau orang lain boleh, kenapa kita tak boleh? Kan? :)

Remember, always motivate yourself! Be positive. Kadang-kadang susah nak stay positive, at least - try. 


Aku ni pesen suka fikir negatif. So kena selalu cakap benda-benda positif. Huhu.

Lepas ni, mungkin akan post progress aku buat research. Macam boring ja nak baca kan. Tengok lah kalau ada benda menarik nak share.

K, chow. 







8 comments:

  1. As-Salam. Orang kata (bukan saya kata) rugi buat Master by research sebab tambah [dalamkan sikit lagi tesis dan kecilkan skop (jika skop masih luas bg standard PhD)] dalam 100-250 halaman dah boleh jadi tesis PhD. Semoga berjaya :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'lam. tak pasti pulak tentang tue sis. tapi kalau amek master research, yurannya murah sikit dan tak banyak kelas. besides, saya tak suka nak sit for exam. huhu. Anyway sis, thanks for following back :)

      Delete
    2. salam,masa sambung master tu...ada sponsorship ker?....

      Delete
  2. Assalam.. Sy nk tanya kalau isi online sgs tu memang kena pos juga ke semua dokumen yg diperlukn ke upm?

    ReplyDelete
  3. Salam tumpang tanya. berapa ye total fees pembelajaran master? sebab saya tengok kt website dia tak berapa faham la sbb dia tak buat total fees. thank you so much

    ReplyDelete
  4. Hye kak , saya pun student upm tapi masih study in degree .. ada simpan hasrat jgak nak smbung master lepas ni :) .. actualy , teringin cgad nak taw pasal career akak and mcam mne dgn gaji hehe ..

    ReplyDelete